Марія Золкіна

Голова напряму "Регіональна безпека та дослідження конфліктів", дослідниця Лондонської школи економіки й політичних наук 

Медіа
Перегляди: 1463
5 жовтня 2017

Оптимізм щодо рішення Венеціанської комісії — небезпідставний

Політичний аналітик Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва Марія Золкіна (на знімку) вважає, що позиція України в конфліктній ситуації з кількома країнами ЄС, але найбільше – з Угорщиною, попри все, видається достатньо сильною. Таку думку вона висловила в коментарі газеті "Голос України".

— Недарма українська сторона зацікавлена у тому, аби «третейським суддею» у цьому випадку виступила Рада Європи, і зацікавлена у якнайшвидшому винесенні вердикту Венеційською комісією. Цей оптимізм щодо рішення європейського арбітра небезпідставний. На користь української позиції говорить те, що новий освітній закон не забороняє (як міфологізували цей закон в  Румунії та Угорщині) навчання мовою нацменшин, а, навпаки, створює умови для підтримання вивчення цих мов і при цьому втілює загальноєвропейську практику захисту державної мови.

Це, у свою чергу, не дискримінує представників нацменшин, а, навпаки, уможливлює їхню інтеграцію та реалізацію в інших сферах – як освітній, так і професійній. Головними відправними точками у захисті Україною своєї позиції на міжнародному рівні, вочевидь, будуть: 1) не дискримінація, а розширення можливостей; 2) низький рівень володіння державною мовою у середовищі деяких нацменшин – передовсім це стосується угорської; 3) готовність обговорювати з міжнародними партнерами цей закон та його імплементацію; 4) можливість внесення змін у разі необхідності, а також внутрішні консультації із представниками нацменшин.

Усі ці пункти де-факто вже були озвучені українською стороною, хоч і з запізненням, але все одно були. І саме це зіграє на користь України під час аналізу закону в рамках Ради Європи. Загалом, окрім суто правової, конституційної дискусії навколо закону, аргументів на користь української позиції додасть де-факто і всім відома загальна політична лінія поведінки угорської влади щодо закордонних угорців, адже конфлікт з Україною – не єдиний в арсеналі Угорщини. Так, Україна навряд чи апелюватиме до того, в який спосіб Угорщина не дотримується низки демократичних стандартів і як конфліктує із сусідами навколо питання угорської нацменшини, але загальний фон розгляду цієї справи по суті принаймні з інших столиць ЄС виглядатиме саме як такий, де Будапешт політизує і міфологізує свої претензії. Саме цей чинник має стимулювати українську сторону обстоювати свою позицію за допомогою міжнародних механізмів, а не йти у фарватері внутрішніх політичних дискусій і підготовки до виборів в Угорщині.

Інакше – подібні претензії в інших східноєвропейських столицях будуть не тільки вербалізовані, а й набудуть реальних форм, як в Угорщині.

Загалом виглядає так, що спалювати мости у Будапешті насправді не готові, більше того – будуть готові на практиці й до розмови з українським урядом, але хвиля невдоволення і створення чергової теми конфлікту нині в більшому пріоритеті, аніж реальне невдоволення мовною статтею в освітньому законі.

Останні новини з категорії Медіа

Чи працюватиме закон "Про запобігання та протидію домашньому насильству"?

Про те, наскільки важливим є аналіз законопроєкту "Про удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству з...
9 вересня 2024

Що ви знаєте про Бюро економічної безпеки (БЕБ)?

Про законопоєкт «Про удосконалення роботи Бюро економічної безпеки», важливість та успіхи роботи над проєктом розповідає аналітик "Вокс Укра...
8 вересня 2024

Чи зможе новий законопроєкт знизити рівень домашнього насильства?

Про важливість та успіхи роботи над законопроєктом «Про удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству...
6 вересня 2024

Чи достатньо захищені трудові права людей з інвалідністю в нашій країні?

Зступника Голови Федерації профспілок України Василь Андреєв аналізує законопроєкт №5344-д «Про забезпечення прав осіб з інвалідністю на пра...
5 вересня 2024