Як СБУ «захищає» НБУ та руйнує рейтинг Зеленського

Аналітика
Перегляди: 3315
9 липня 2020
Петро Бурковський

Виконавчий директор Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва

Оригінал статті - на Новом времени

СБУ мимохіть виступила на боці проросійських політиків, які вперто і довго поширюють тези про «зовнішнє управління» Україною з боку МВФ та США

Увечері 8 липня Служба безпеки України поширила через офіційну сторінку у Facebook «офіційне повідомлення» — заклик до «будь-яких експосадовців» «не сіяти панічні настрої серед населення та розхитувати економічну стабільність держави».

Як випливає з контексту «повідомлення», головним адресатом СБУ є екс-очільниця НБУ Валерія Гонтарева. Проте її ім'я не згадується спецслужбою. Навпаки, не зрозуміло, для чого СБУ туманно говорить взагалі про «коментарі колишнього керівництва Національного банку України». Тому що з 6 липня таким, наприклад, можна вважати і Якова Смолія. Однак це не він, оскільки у своєму першому інтерв'ю після відставки він нічого не говорив про «заморожування» допомоги МВФ. Але і не відмовився від слів про «системний тиск» на НБУ з боку довірених людей президента.

На відміну від Смолія, Гонтарева, перебуваючи за межами України, була більш різка й прямолінійна. В інтерв'ю виданню Central Banking вона заявила, що Міжнародний валютний фонд має діяти рішуче, щоб захистити незалежність Національного банку України. Гонтарева попереджає, що негативні зміни можуть статися досить швидко, у найближчі шість місяців.

На її думку, головною загрозою може стати призначення нового голови НБУ, який згорне розпочаті у попередні роки реформи. Зокрема, якщо новий голова НБУ буде лояльним до Ігоря Коломойського, всі позови проти олігарха у зв’язку з сумнівними операціями в Приватбанку буде відкликано, а сам Приватбанк повернуть колишньому власнику.

МВФ підкреслює важливе значення реформ, здійснених у попередні 5 років
Щоб цього не сталося, як вважає Гонтарева, МВФ має припинити підтримувати Україну, доки НБУ не очолить людина, здатна незалежно керувати установою.

Можна по-різному ставитися до Гонтаревої та її умовиводів. Однак коли керівництво СБУ вбачає у її словах спроби «зашкодити національній безпеці» чи «розхитати економічну стабільність держави», воно поводиться гірше, ніж співробітники ДБР, які вилучали клістрони у підрозділів протиповітряної оборони під час бойового чергування. Бо цього разу можна отримати не добову «діру» в протиповітряному захисті держави, а втрату довіри з боку «позичальника останньої надії» на наступні 14 місяців.

Адже перед тим, як давати публічні оцінки словам Гонтаревої, СБУ мали б поцікавитися, якою є офіційна позиція двох головних сторін — Міжнародного валютного фонду та Кабінету міністрів України у зв’язку з новою домовленістю щодо надання кредиту в розмірі 5 млрд дол. США.

По-перше, МВФ підкреслює важливе значення реформ, здійснених у попередні 5 років для стабілізації української економіки та наголошує на необхідності їх продовження.

По-друге, два з чотирьох пріоритетів нової угоди на наступних 14 місяців звучать так: «2) забезпечити тривалу незалежність центрального банку та гнучкий обмінний курс; 3) забезпечити фінансову стабільність та продовжувати повертати кошти виведені з банків».

По-третє, ці пріоритети містилися у запиті українського уряду до МВФ. Як і визнання того, що протидіяти співпраці МВФ та України будуть «сильні приватні інтереси», зацікавлені у згортанні реформ.

У цьому контексті варто нагадати деякі положення закону про основи національної безпеки, який встановлює рамки і засади для роботи СБУ. Зокрема, у переліку загроз національній безпеці є така — переважання в діяльності управлінських структур особистих, корпоративних, регіональних інтересів над загальнонаціональними. А до напрямів державної політики з питань національної безпеки відносяться — забезпечення прозорості в діяльності державних органів, ухвалення управлінських рішень та оздоровлення фінансово-кредитної сфери, а також припинення відпливу капіталів за кордон.

Якби керівництво СБУ спиралося на норми закону, тоді слова Гонтаревої як експерта варто було б розглядати як оцінку ризиків для України, що виникли внаслідок тиску на НБУ і можуть призвести до розриву кредитної угоди, яка, за словами президента, дозволяє подолати виклики, спричинені COVID-19.

Далі, якби СБУ дійсно переймалася б проблемою «шкоди національній безпеці», тоді навряд чи екс-Генпрокурор Руслан Рябошапка міг заявляти, що заблокована керівництвом СБУ експертиза рятує організаторів мільярдної схеми від повідомлення про підозру щодо ПриватБанку.

Зрештою, поширюючи своє «офіційне повідомлення» про НБУ і МВФ, СБУ мимохіть виступила на боці проросійських політиків, які вперто і довго поширюють тези про «зовнішнє управління» Україною з боку МВФ та США.

Якщо все це звести до купи, то виходить, що саме керівництво СБУ своїми діями завдає шкоди національним інтересам України: захищає Національний банк від незалежності та продовження погоджених Урядом реформ; засуджує екс-керівників НБУ, а не розслідує дії екс-акціонерів Приватбанку; поширює в інформаційному просторі тези, що ллють воду на млин кремлівської пропаганди.

На моє глибоке переконання, саме подібні некомпетентні дії руйнують і довіру до України, і підтримку дій президента з боку громадян.

Останні новини з категорії Аналітика

Діти підземелля. Як на Сумщині проходить освітній процес

Головну увагу в підготовці до навчального року на Сумщині приділено безпеці учнів та всіх, хто задіяний у навчальному процесі. Сергій Ханін...
23 вересня 2024

Чинники впливу на схильність до патерналізму серед українського населення

Що найбільше впливає на патерналістичні настрої українців, на основі даних громадської думки дослідив магістр соціології Ярослав Резнік
17 вересня 2024

«Не пустимо Україну в ЄС». Нова диверсія Путіна у виконанні Угорщини і… Молдови?

Подробиці чергової російської диверсії у виконанні угорського міністра на території Молдови – у статті Маріанни Присяжнюк для «Главкома»
10 вересня 2024

Аналіз законопроєктів №10249, №10177, №5344-д, №10439

Висновки та рекомендації, подані у звіті, ґрунтуються на серії експертних інтерв’ю та репрезентативному опитуванні громадської думки.
10 вересня 2024